You are right it flows much better this way

 

Pierre Bismuth
Kaucyila Brooke
Josef Dabernig
Søren Engsted
Judith Hopf / Henrik Olesen
Man Ray
Dan Rees

 

29.6. - 28.7. & 4.9. - 13.9.2012

 

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PRESS RELEASE - SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION


Die Ausstellung You are right it flows much better this way führt Kunstwerke zusammen, die auf Räume, Sites, Orte referieren und will dabei Anstöße geben, das Thema „Raum“ in den Kunstwerken zu entdecken.

Im Eingangsbereich ist das Video „Türen“ von Judith Hopf und Henrik Olesen zu sehen, welches 2007 für eine Ausstellung im Frankfurter Portikus entstanden ist. Das Video ist eine Neuinterpretation einer Sequenz aus dem Film Le fantôme de la liberté (Das Gespenst der Freiheit) von Luis Buñuel. Räume, die sich überraschend öffnen, Dialoge, die für Außenstehende keinen Sinn ergeben, und immer wieder Polizisten, aber außer Dienst.
„Es gibt Action, aber keine sie vorantreibende Erzählung“.[1]

Die Arbeit „One Afternoon and Evening in Llanelli; An Ode to Cerith Wyn Evans“ von Dan Rees zeigt 20 Fotografien des Ortes Llanelli, Cerith Wyn Evans´ Geburtsort. Die unaufgeregten Schnappschüsse hat der Künstler an Cerith Wyn Evans geschickt und ihn gebeten, eine Auswahl für das Kunstwerk zu treffen.

„Things that could be done by somebody else if somebody else is doing things like me“ von Pierre Bismuth kann hier gegenüber gestellt als Kommentar zu Dan Rees Werk gelesen werden.

Im ersten Hauptraum eine Skulptur von Søren Engsted: die innere Metallstruktur eines Servers, auf Asphaltbrocken lagernd, versehen mit Ingredienzien menschlicher Versatzstücke: Nagellack, Bücher. Der letzte materielle Gegenstand bevor Information übers Internet einen realen Ort verlässt, eine letzte Verbindung zwischen Mensch und Informationswelt. Eine Transportmöglichkeit, wenngleich materialisiert, spiegelt sich auch in der zwei Räume verbindenden Skulptur von Søren Engsted. Zwei in Wien übliche Abstellstangen für Fahrräder wurden hierfür verformt und aneinander geschweißt.

Die Fotografien aus der Serie „Proposal for a New Kunsthaus, not further developed“ (2004) von Josef Dabernig zeigen Orte, die auf eine für den Künstler bezeichnend sarkastische Art virulente Fragen aktueller Museumsarchitektur thematisieren.

Der 1976 verstorbene Man Ray hatte in einer seiner letzten Vintage Fotografien die bereits 1927 aufgetauchten Holzpuppen Mr. & Mrs. Woodman vor die Fernsehsequenz einer fremdländischen Architektur gelegt. Die Figuren sind müde geworden, der Blick öffnet sich in den virtuellen Raum des Fernsehs. Der uns nächste Raum, ist der menschliche Körper. In ihm manifestieren sich Gedanken und visuelles Sehen (Erinnerung, Wahrnehmung).

Kaucyila Brooke zeigt Kleidungsstücke der New Yorker Underground-Autorin Kathy Acker. Ohne Körper, als Antithese, als letzter Projektionsraum. Was bleibt sind Abwesenheit und Verlust.



[1] Nikola Dietrich in: Judith Hopf / Henrik Olesen: Türen, Ausstellungskatalog, Portikus, Frankfurt am Main, 2007, S. 42

 


 

The exhibition You are right it flows much better this way brings together artworks that refer to spaces, sites, and places, encouraging us to uncover the theme of “space” in the artworks.

The video “Türen,” (“Doors”) by Judith Hopf and Henrik Olesen, which was initially produced in 2007 for an exhibition at Portikus in Frankfurt, can be seen in the entrance area. The video is a reinterpretation of a sequence from Luis Buñuel’s film Le fantôme de la liberté (The Phantom of Liberty). Spaces that open in surprising ways, dialogues that make no sense to outsiders, and time and again policemen, but off duty. “There is action, but no advancing narrative.[1]

The work “One Afternoon and Evening in Llanelli; An Ode to Cerith Wyn Evans” by Dan Rees shows 20 photographs of Llanelli, Cerith Wyn Evans’s place of birth. The artist sent the casual snapshots to Cerith Wyn Evans with the request to choose some of them for the artwork.

“Things that could be done by somebody else if somebody else is doing things like me” by Pierre Bismuth, which is placed opposite, can be read as a commentary on Dan Rees’s work.

In the first main room is a sculpture by Søren Engsted: the inner metal structure of a server, set up on a chunk of asphalt, and provided with the ingredients of human traces: nail polish, books. The last material object before information abandons a real location through the internet, a last link between the human being and the world of information. The possibility of transport, albeit materialized, is also reflected in the two spaces of Søren Engsted’s connecting sculptures. Two poles, commonly used in Vienna as a place to lock up bicycles, are reformed and welded to one another.

The photographs from the series “Proposal for a New Kunsthaus, not further developed” (2004) by Josef Dabernig shows places that thematize the virulent questions of contemporary museum architecture in the artist’s characteristically sarcastic manner.

In one of his last vintage photographs, Man Ray, who died in 1976, placed the wooden puppets Mr. & Mrs. Woodman, which had already appeared in 1927, in front of a television showing architecture in a foreign land. The characters have become tired, the gaze opened into the virtual space of television. The space nearest to us is the human body, where thought and visual seeing (memory, perception) are manifest.

Kaucyila Brooke presents images of articles of clothing worn by the New York underground author Kathy Acker. Without a body, as an antithesis, as a last projection space. All that remains is absence and loss.



[1] Nikola Dietrich, in Judith Hopf / Henrik Olesen, Türen, Exhibition catalogue, Portikus, Frankfurt am Main, 2007, 42